کر بختیاری
کر بختیاری
نرم افزار ومطالب آموزشی

وبلاگ چیست؟

و اما وبلاگ چیست؟ وبلاگ از دو کلمه وب+لاگ تشکیل شده و به معنی "ثبت روزانه وقایع" است و معنی علمی آن "به اشتراک گذاشتن وب" می باشد.

اما ثبت روزانه وقایع به چه معنی است؟ یعنی اینکه ما وبلاگی می سازیم و در داخل آن مطالب روزمره ای که برایمان اتفاق می افتد وبه نظرمان جالب می رسد را ثبت می کنیم ویا اینکه مطلبی را درسایتی دیگر می خوانیم و چون جالب است برای دیگران هم می گذاریم تا از آن مطلب استفاده کنند.

فرق وبلاگ با وبسایت؟ باید بگم که مطالب یک وبلاگ حول محوریک شخص می چرخد و مطالب یک سایت حول محور یک موضوع و نکته دیگر آنکه ما هر مطلبی را که در وبلاگ ثبت می کنیم در کنار آن تاریخ و زمان ثبت درج می شود وامکانی به نام comment یا نظرات بوجود می آورد تا دیگران بتوانند در مورد آن مطلب ما نظر بدهند وفرق دیگراینکه مطالب وبلاگ چندان ویرایش شده نیست و فی البداعه است.

پس از این حرفها متوجه شدیم که وبلاگ توانسته رابطه کاربران اینترنتی رابا یکدیگر نزدیکتر کرده و نیز رابطه کاربران با اینترنت را حداقل در ایران دوستانه تر کند.

 

دسته بندی وبلاگ ها

اما باید اغراق کنم که تمام وبلاگ ها به ثبت مطالب جالب روزانه خود نمی پردازند

کلاً وبلاگها به سه دسته تقسیم می شوند

1) وبلاگ های عمومی:همان وبلاگ هایی هستند که معنی درست وبلاگ را شناخته اند و به ثبت وقایع روزانشون می پردازند.

2) وبلاگ های منطقی:این دسته وبلاگ هایی هستند که پس از جذب و هضم موضوعات بیرونی نگرش یاتحلیل خود را در وبلاگ خود به نوعی "بالا می آورند" و از آنجا که مطلب اصلی با تفکر و محتویات هاضمه نگارنده عجین شده است.می توان احساسات و نقطه نظرات نویسنده را در لابلای نوشته ها یافت و از آنجا که این گروه نیاز به "گوارش" مطالب خود دارند بنا بر این نوشته هایشان از وقار نوشتاری کافی برخوردار است.

3) وبلاگ های تخصصی: وبلاگ هایی هستند کهدر مورد موضوعی خاص مانند کامپیوتر یا هوافضا صحبت می کنند و یا اینکه در موردآن ورزشکار یا هنرمند مورد علاقه اشان مطلب

می نویسند چنین وبلاگ هایی تقریبا نزدیک به وبسایت عمل می کنند و به خاطر موضوعی خاص تشکیل می شوند.

 

نقش سرویس دهندگان

اما در این چند سالی که از عمر وبلاگ می گذرد سرویس دهندگان زیادی آمدند وبا در اختیار گذاشتن صفحه رایگان در اختیار کاربران به آنها این امکان را دادند تا مطالبشان را به ثبت برسانند از سرویس دهندگان خارجی می توان blogger یا blogspot را نام برد که سهم بزایی در شناخت وبلاگ به کاربران دارا می باشند. در ایران هم در سال 1381 اولین سریس دهنده با نامpersianblog کار خود را آغاز کرد و پس از آن سرویس دهندگانی همچون blogfa پدید آمدند که توانستند کاربران زیادی را به سمت خود سوق داده و ازآفت های دیگر اینترنت برهانند.

 

آمار و ارقام

در جامعه ما درهر 100 نفر فقط88/7 کاربراینترنتی وجود دارد یعنی در حدود 5/5 میلیون نفر و از صدقه سر همین موضوع ما در بین هشت کشور واقع در منطقه خلیج فارس رتبه هفتم و از بین 206 کشور جهان متاسفانه رتبه 103 را دارا می باشیم .اما جالب اینکه زبان فارسی در وبلاگ ها رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است و این را می توان اینجور تفسیر کرد که مردم ایران حرفهای زیادی برای گفتن دارند. حال شما فکرمی کنید در جمع وبلاگ نویسان آقایون یا خانم ها آمار بالاتری را نسبت به خودشون ثبت کرده باشند. بر اساس این که خانم ها بیشتر صحبت می کنند و یا بیشتر به این امر معروفند باید آرا بالا تر به سمت آنها سوق داشته باشد اما دقیقا آمار ما برعکس این امر را نشان می دهند براساس این آمار 87 % وبلاگنویسان آقایون هستند و اگر ما فرض این را بگیریم که درصدی هم خانم با اسم آقایون وبلاگ ساخته باشند(که در بیشتر اوقات این امر برعکس است) در حدود 70 % وبلاگ نویسان آقایون هستند و اما جالب اینکه 27% مطالب وبلاگ ها را خانم ها می نویسند به عبارتی دخترها 6به1 برابر پسران مطلب می نویسند و نکته دیگر اینکه برای هر مطلب خانم ها 5تا 7 کامنت وبرای هر مطلب آقایان 3تا 5 کامنت گذاشته می شود در حالی که نسبت بازدید از وبلاگ خانم ها20% است.اگر این را بدانید که 80% بازدید کنندگان جوان هستند و این را در کنار کامنت ها بگذارید شاید شما به آمار نامطلوبی پی ببرید.

در نهایت هم نگاهی به نسبت موضوعی (ثبت شده) می اندازیم. بیشترین وبلاگها وبلاگهای عمومی(به عبارت دقیق تر شخصی)هستند که در حدود 20% بلاگرها را تشکیل می دهد.پس از آن کامپیوتری ها با 13% و ادبیاتی ها با 9% قرار دارند.

 

نتیجه گیری

به هر حال امروز وبلاگ و وبلاگ نویسی باید به عنوان یک واقعیت اجتماعی(آن هم یک واقعیت مهم و گسترده) مورد پذیرش مسوولین و از آن مهمتر مورد توجه خود وبلاگنویسان قرار بگیرد امری که در گوشه و کنار و به صورت پراکنده می توان آنرا مشاهده کرد و در پایان به عنوان نتیجه گیری باید گفت که وبلاگ روز به روز در حال پیشرفت است و کسی که با هدف وارد این عرصه نشود مطمینا وقت خود را تلف کرده است و در آخر اینکه وبلاگ به منظور ثبت مطالب روزانتون ابداع شده و کسی که این کار را با هدف و مستمر انجام دهد مطمینا به شادی وصف ناپذیری می رسد چون به هر حال می تواند برای خودش یا دیگرانی درد دل کند.

منبع:/pc118.blogfa.com

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ دو شنبه 22 آبان 1391برچسب:«پدیده ای به نام وبلاگ», توسط کربختیاری