کر بختیاری
نرم افزار ومطالب آموزشی


کلیسای جامع الی در کمبریج انگلستان با برج های هشت ضلعی منحصر به فردش، یکی از عجایب هفتگانه در زمان قرون وسطی میباشد. به این کلیسا”کشتی در آب” نیز گفته میشود. شمعون، یکی از خویشاوندان نزدیک ویلیام فاتح، بعد از جنگ های نرماندی، راهب بزرگ الی برگزیده شد. او با بازسازی کلیسا در سال ۱۰۸۳ یکی از بهترین نمونه های معماری سبک رومی را در انگلستان خلق کرد. برج فانوس این کلیسا که از شهرت بسیار زیادی برخوردار بوده، از تیرهای بلوطی سنگین که وزنشان به ۶۳ فوت میرسد، تشکیل شده است.

کلیسای جامع الی در انگلستان

 

>تاریخچه | داستان کلیسای الی در دوران ساکسون ها و با تولد اتردریدا، دختر پادشاه آنجلینای شرقی شروع میشود. اتردریدا در سال ۶۵۲ میلادی و در عنفوان جوانی با دوکی سالخورده اهل جیرواز جنوبی ازدواج میکند. اما بقای این ازدواج به سال هم نکشید و شوهرش بعد از یک مریضی سخت از دنیا رفت. او نیز برای بازیابی آرامش خود به جزیره الی نقل مکان کرد. چندین سال بعد و با اصرار پدر، اتردریدا به نامزدی پادشاه نورنومبریا در آمد. اما او میلی به ازدواج نداشت بنابر این به نزد عمه خود پناه برد. در آنجا و با مشورت با عمه ی خود تصمیم گرفت که تارک دنیا شود. وی در جزیره، کلیسایی بنا کرد و در آنجا مشغول عبادت شد. با وجود حمله های مختلف به این کلیسا و تخریب چند باره ی آن، اتردریدا با تلاش و همت خود کلیسا را بازسازی کرد و علاوه بر وسعت دادن به آن، صومعه ی بزرگی نیز در کنار آن احداث نمود.

کلیسای جامع الی در انگلستان

در آن زمان ها، بیماری طاعون در سطح جهان فراگیر شده بود و مردمان زیادی به واسطه ی این بیماری جان خود را از دست دادند. اتردریدا نیز به این بیماری مبتلا شد و در سال ۶۸۰ میلادی از دنیا رفت. ۱۷ سال بعد، بدن اتردریدا را سالم و دست نخورده پیدا کردند و او را در کلیسای خود به خاک سپردند. قسمت هایی از کلیسای جامع الی در سال ۱۵۴۰ به علت فرسودگی تخریب شد. پروژه مرمت سازی آن از سال ۱۹۸۶ شروع شد و تا سال ۲۰۰۰ میلادی به طول انجامید. در بنای جدید قسمت های مختلفی به کلیسا اضافه شد. بر روی قسمتی از دیوار آن تصویر بانو اتردریدا نقاشی شده است که یاد آور زحمات و از خود گذشتگی های او میباشد. کلیسای الی چشم انداز سبز رنگی دارد و پنجره های بزرگ و رو به شمال آن نمادی از رهبانیت قرون وسطایی است.

کلیسای جامع الی در انگلستان

علاوه بر این زمان ساخت صحن بزرگ آن که از شرق بنا تا غرب آن کشیده شده است از سال ۱۱۰۰ میلادی تا حدود ۱۱۳۶ به طول انجامیده است. سقف و موزاییک های دوره ویکتوریایی آن یکی از منحصر به فرد ترین طراحی ها را دارا میباشد. راهرو جنوبی صحن کلیسا که به دروازه پیر دیر شهرت دارد، از بهترین کارهای سبک رومی در قرن ۱۲ میباشد. در نزدیکی این راهرو دست نوشته سنگی قرار گرفته که از قدیمی ترین مصنوعات دست بشر است و روی آن نوشته شده : خداوند بلند مرتبه،نور و آرامش را به تو ارزانی دارد. در سالن کلیسا مجسمه ی تازه ساخت حضرت مسیح قرار گرفته که توسط پیتر اورجنبال ساخته شده است. دیوار های کلیسا از نقاشی های مختلف پر شده است. در جای جای ساختمان پنجره های منبت کاری شده قرار دارد که با شیشه های رنگی تزئین شده است. کلیسای جامع الی را میتوان تاریخ مصوری دانست که از قرون بسیار دور برای ما به یادگار مانده است.

 

منبع:7ww.ir


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





ارسال در تاريخ پنج شنبه 2 آذر 1391برچسب:کلیسای جامع الی, توسط کربختیاری